Friday, June 29, 2012

Dia sahabatku......

Assalamualaikum.. Assalamualaikum... Cik, kaklang ade? Sambil tangan nye mengikat rambut yang kerinting ala megi kembang dan sisi rambutnya yang sempong
*sempong: tidak dipotong dengan kemas

Kaklang? Dia tido ha.. Beso lah dio potang potang ni membuto yo kojo eh. Masuklah. Meh tengok tibi ni ha

Selepas terdengar suara tergelak terbahak bahak mengganggu tidur petang ku yang dibasahi poloh, aku bangun dengan rambut sakai, bersinglet dan masih memakai kain sekolah.

Wei meggi, ko tengok citer ape gelak cam nak mampos ni?

Haaaa Kembang, bangun pun kau. Membute je keje... sok...sek...sok...sek... Kami pun memulakan borak petang
*kembang gelaran untuk hidung ku yang kembang 

Tak sampai setengah jam berborak, tibe-tibe datang sorang budak... Assalamualaikum... Ngah, mak panggil..

Eeeee kau ni sebok je! Jap g angah balik laaa, kau g lah balik dulu.. Tak sampai lima minit, dia dipanggil lagi. Kali ini dia menunggu dihadapan pintu rumahku. Cepatlah Ngah, mak panggil lah...

Gi lah do, mak kau panggil tu

Eeee tak boleh tengok orang senang sikit! Ok lah lang, aku balik dulu. Nanti malam aku datang. Bye!

Malam tu pun kami berjumpa lagi. Kali ni dengan kerja sekolah kami duduk bersama. Yelah kat depan TV. Asal iklan je sambung berborak. Boleh belajar lak kan. Rumah aku yang kecik tu nak asingkan diri camane. Kat ruang tu jugaklah semua berkumpul. Keje sekolah tu wayang je, hampeh tak siap.

Dah dekat pukul 12 malam, datang lagi budak petang tadi
Ngah, ko tak reti nak balik ker? Mak cakap kalau ko tak balik, mak nak kunci pintu.

Kejap laa.. Angah tengah belajar kan.. tapi mata tak lari tengok TV,memekak kan telinga dari ugutan budak tadi

Cepat lah ngah.. Kau lambat tido kat luar!

Dah pukul 12, berbekalkan lampu suluh aku menemankan dia balik sampai sempadan rumah yang mane rumah dia kat sebelah je rumah aku.

Time kasih, Bye!

Bye!

Knok knok knok... Assalamualaikum mak
Knok knok knok... Assalamualaikum mak
Knok knok knok... Assalamualaikum mak
Knok knok knok... Assalamualaikum mak
Knok knok knok... Assalamualaikum mak
Knok knok knok... Assalamualaikum mak
Knok knok knok... Assalamualaikum mak
Knok knok knok... Assalamualaikum mak.........

Ha! baru nak balik! Dah tak ingat rumah dah ke? Bla bla bla x*/!@#$%^&.........

Begitulah hubungan kami berdua setiap kali jumpa. Dari tabika, aku same sekolah dgn dia, sehinggalah masuk tingkatan 4 aku memilih untuk ke sekolah teknik. So kami jumpe weekend je. Tu pun kalau aku balik...

Hmm walaupun dah lama berlalu,, masih segar dalam ingatan ku









No comments:

Post a Comment